onsdag 9. september 2009

Himmelsk med fløtegratinerte poteter.

[Bilde fra google//skal legge ut eget så snart jeg har tatt bilde..]

Jeg har vel kanskje ikke lagt ut så mange oppskrifter før, men det vil jeg gjøre noe med. Så jeg tenkte jeg skulle dele min [les: mamma's] oppskrift på fløtegratinerte poteter med dere denne gang. Da snakker vi himmelsk gode fløtegratinerte poteter - altså!

Så - til oppskriften.
Fløtegratinerte poteter

Du trenger
2 pk kremfløte
Løkpulver
Hvit pepper, malt
Hvitløkspulver
ca. 6 store poteter
Salt
Revet ost

Sett ovnen på 200 grader. Skrell potetene og skjær de i skiver. Fordel potetskivene i en ildfast form [ca 30x20 e.l]. De skal dekke halve formen [oppover - altså]. Tøm i fløte til du ser at potetene stikker bare litt opp [ikke fyll i hele 2 fløtepakker, da det blir for mye]. For en sunnere variant kan du bruke matfløte istedefor. Krydre et godt lag med løkpulver og hvitløkspulver over. Dryss et tynt lag med hvitpepper over og 1 ts salt. Bland alt godt sammen. Sett i ovnen i 45 min. Ta ut retten og dryss enda et tynt lag løkpulver og til slutt dryss ost over. Sett den i ovnen igjen i ca. 15 min til osten er gyllen.

Tips:
Passer godt til biff og
andre kjøttretter med salat til.

Bon Apetit!
Bon Apetit!



2 kommentarer:

Kamilla sa...

Heisann :) Takk så mye for fin kommentar! Utrolig vakker gutt du er mamma til :D

Meg sa...

Bare hyggelig vettu! :) Tusen takk for det :D

Disse følger bloggen min