tirsdag 27. oktober 2009

Svineinfluensa, vaksine?

[bilde: google]

Er det noen som har tenkt å ta den? Jeg er vel ikke i risikogruppen, men blir bare mer og mer skremt etterhvert som det popper opp "Barn døde av svineinfluensa" på nyhetene. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre rett og slett! Har ikke spesielt lyst å ta vaksinen heller, siden det er kvikksølv i den (og det har jo blitt bevist før at det ikke er bra).. Man vet jo faktisk ikke hvilke bivirkninger man plutselig kan få om et par år! Det er ingen som vet, ikke engang de som lager vaksinen. Det er det som er skummelt, synes jeg..

Jeg siterer noe av det jeg leste på dagensmedisin.

"Særlig vaksinasjon har skapt debatt ettersom man vanligvis er forsiktig med alle typer medikamenter og vaksiner til gravide. I USA vaksineres det nå med en levende, attenuert virusvaksine som en inhalasjonsdose (dusj som pustes inn), noe som gravide og andre risikopasienter ikke får. De får i stedet en injeksjon av renset, drept virusvaksine med en vanlig dose virusantigen (15ug) uten adjuvans. Adjuvans inneholder blant annet oljeholdig tilleggstoff - skvalen - for å øke antistoffproduksjonen og har vært diskutert som årsak til «Golfkrig-syndromet» i forbindelse med vaksiner. På grunn av usikkerhet rundt uheldige bivirkninger er adjuvans ikke tillatt i vaksiner i USA.

Minst åtte vaksiner er nå tilgjengelige på verdensbasis, og en del av dem er utprøvd - eller under utprøving. De fleste vaksineprodusentene (4) har laget vaksiner som inneholder høy dose virusantigen (15ug), som fremkaller en god immunrespons etter en dose hos voksne, og det er «rene vaksiner» som ikke inneholder adjuvans eller kvikksølvholdig konserveringsmiddel. Disse vaksinene leveres i ferdige endosepakninger. De er dyrere ettersom mer virusantigen er benyttet og siden de er i ferdigblandede endosepakninger der det er ofte nok med en dose.

Den norske innkjøpte vaksinen fra GlaxoSmithKline; Pandemrix, inneholder derimot en meget lav dose virusantigen - den laveste av alle vaksiner i dag (3,8ug) - og er tilsatt den høyeste mengde adjuvans (ASO3-skvalen) samt kvikksølv (5-2,5ug pr. dose) og leveres i flerdosepakninger der man må blande løsninger før de settes, noe som øker risiko for forurensing. På grunn av lav antigendose må to injeksjoner settes med tre ukers mellomrom. Dermed vil også to doser adjuvans og kvikksølv settes, noe som kan være uheldig med hensyn til bivirkninger."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har hatt svineinfluensa, og jeg er i risikogruppa. Jeg døde ikke, så ikke ta alt de sier på nyheten så alvorlig :)

Svineinfluensa er ikke så farlig som alle skal ha det til!

Klem Bianca fra Oslo

Frøken Ingeniør sa...

Ang kvikksølvet så får du i deg mer kvikksølv av å spise en boks makrell i tomat, så akkurat det bør ikke være et argument mot å ta vaksinen ;)

Meg sa...

Takk for svar, Bianca og Barbro :)

Leste nettopp et innlegg på vg som ikke kom som noe sjokk akkurat: http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=557231

Disse følger bloggen min