onsdag 21. april 2010

What's for dinner today?


That's for dinner today!
Som dere kanskje har fått med dere så går jeg på "Knekkebrød dietten" for tiden, og det har gått ganske bra til nå. Det er naturligvis ofte noe som frister av søtsaker osv, men da er jeg smart og knasker på sukkererter! Søtt og godt - ikke minst sunt. Mange har kanskje problemer med å finne på noe til middag som er sunt og holder seg innenfor "reglene" til dietten? Vel, jeg tenkte at denne "What's for dinner today?" kanskje kunne bli en fast greie, så dere kan få tips til hva dere kan lage til middag, som er både sunt og godt - samtidig! Er ikke det smart vel?
Idag har jeg laga hjemmelaga hamburgere.
Oppskriften for 6 store hamburgere lyder slik..
1 egg.
1 ts potetmel.
Noen skvetter med lettmelk eller skummetmelk.
2 pk med Go' og mager kjøttdeig av svin. (1pk til 4 stk)
Noen dryss med Natvigs kryddermix og litt salt.
Bruk kjøkkenmaskin eller potetmoser. Om du har liten eller stor kjøkkenmaskin går for det samme. Idag har jeg brukt vanlig maskin med visper (sånne deigvisper tror jeg?..). Putt kjøttdeigen nedi og mos den litt, så tar du i et egg og moser godt så egget blander seg i kjøttdeiga. Skvett i litt melk til du synes kjøttdeiga er god å jobbe med, den skal ikke bli for bløt. Krydre godt med krydder mens maskina går rundt. Deretter dryss i 1 ts potetmel og litt salt. Når alt er godt blandet tar du en stor neve med kjøttdeigblandingen i hånda og klapper den flat så det blir en ganske stor hamburger. Det skal være nok til 6 store hamburgere. Stekes med litt smør eller olje i stekepanna til du ser de er godt stekt.
Server med grove hamburgerbrød med fiber og/eller salat og tomater.
Min egen hamburger laga jeg litt mindre enn de andre, omtrent 100-150gr. Dietten jeg følger sier jo at man skal spise 100g magert kjøtt til middag (eller 1 kyllingfilet, 100 gr fisk eller 70g fet fisk). Brød er jo ikke noe av alternativene til tilbehør, men til denne retten gjorde jeg et unntak og hadde med fiberrikt grovt hamburgerbrød.

0 kommentarer:

Disse følger bloggen min