lørdag 12. september 2009

Svar på spørrerunden.

Siden det ikke har vært så stor interesse for spørrerunden min denne gang, tar jeg bare og svarer på de spørsmålene som faktisk har kommet inn. Alle spørsmålene er fra en og samme person, Trude - bloggen finner du her.

Hva fikk deg til å blogge?
Det vet jeg ikke faktisk.. Tror igrunn det var litt spontant, at jeg så noen andre som hadde det og tenkte - Ja hvorfor ikke prøve det ut? Og jeg synes igrunn det er kjempegøy å blogge! Spesielt siden jeg har vært for dårlig å oppdatere hjemmesiden til sønnen min det siste halvåret.. Da er det iallefall bra jeg har bloggen som blir jevnlig oppdatert både med bilder og annet. Jeg har jo noe å se tilbake på senere også, hva vi har gjort på, hvordan han vokser og sånne ting, det er kjekt synes jeg :)

Er det ofte du kommer over et eller annet og du tenker at "dette blir det blogginnlegg av?" :P
Ja - veldig ofte. Jeg kan være ute på trilletur og plutselig komme på noe jeg har lyst å blogge om når jeg kommer hjem :p Det er litt morro igrunn.


Er det noen faste blogger du følger? Hvorfor? Og hva skal til for at du skal følge en blogg fast?
Ja jeg følger en del blogger - inkludert din (vaskekost.blogg.no). Jeg liker å følge de bloggene som jeg synes har mye bra lesestoff og bilder - ikke minst. Det er hyggelig å lese om andres hverdag - da liker jeg spesielt godt å lese om andre unge mødre da :) Hva som skal til? Vel. Jeg er ikke så veldig opptatt av å lese kun om mote og sminke. Så det må nok være litt mer enn det i en blogg som skal få min oppmerksomhet. Jeg liker å lese om hverdagslige ting, om andre mødre og hvordan de har det, liker også å lese om morsomme historier, hva folk liker og ikke liker. Noen har jo også debatter om forskjellige temaer som opptar folk. Det er litt morro å se de forskjellige meningene folk har, og kanskje også diskutere litt selv også om det er et tema som interesserer meg.


Hvordan tok familie og venner nyheten om at dere var gravide?
Vennene ble jo helt i ekstase - om jeg skal si det. Men det dabba jo fort av med en gang sommeren var over og jeg ikke gikk på skole mer.. Så da fant jeg meg nye venner som også var gravide. Jeg har heldigvis bestevenninnen min fra før jeg ble gravid ennå, og vi finner på mye sammen. Familien min tok det veldig bra synes jeg, de sa igrunn ikke så mye på det. Jeg fikk mye støtte - og får det fortsatt :) Jeg har en fantastisk familie. Pappa f.eks synes jo det var utrolig morro at han skulle bli morfar! Så det er noen hærlige mennesker.


Hvordan bestemte dere navn?
Vel, vi bestemte oss vel tidlig for å ha med navnet Edin i et dobbeltnavn, for det het broren til Fehim som døde under krigern (bare 22 år gammel). Jeg drømte en natt at jeg ropte navnet Daniel til sønnen vår. Etter det synes jeg egentlig Daniel var et veldig fint navn, og etterhvert bestemte vi oss for at vi ville ha et navn på ham - uansett om han ikke hadde komt ut ennå. Så hele greia var veldig spontant, vi satt på en fotballkamp og ble plutselig enig om å kalle han Daniel Edin, siden jeg likte godt Daniel, og at Edin var vi allerede enige om - så da ble det sånn.


Hvor ser du deg selv om 5 år?
Om 5 år ser jeg for meg at jeg har ihvertfall 2 barn, kanskje til og med er gift, har eget hus og at jeg har 2 jobber - en deltidsjobb og fotografjobb ved siden av - forhåpentligvis har jeg fått realisert drømmen min om eget fotostudio også - enten det er hjemme eller en annen plass :)


Hva er din favorittsang - og hvorfor?
Oj, der spør du vanskelig! Jeg klarer aldri å svare på sånne spørsmål igrunn - rett og slett fordi jeg ikke vet hva som er favorittsangen min, favorittfilmen min osv. Jeg aner ikke! Men en fin sang jeg liker godt for tiden er Chris Daughtry - No surprise. Ellers så har jeg alltid vært stor fan av The Eagles. De er helt fantastiske synes jeg. Har også alltid likt godt Dire Straits, det er sånn musikksmak jeg har arvet etter pappa'n min :)

Favorittrett? Oppskrift?
Jeg elsker lasagne, det er sikkert og visst! Jeg lager bare etter anvisning på pakken jeg ;) Men jeg synes tacopasta er godt, det har jeg en oppskrift på vettu! Kommer sikkert til å legge den ut i bloggen i nærmeste fremtid en gang :) Er også glad i litt indisk mat - som f.eks Tikka Masala :)

Liker du börek?

Ja visst det er sånn bosnisk pai du mener, så liker jeg det!

- Så slenger jeg med et spørsmål som kom inn i siste liten. Spørsmålet er fra Caroline, bloggen finner du her.

Hvordan er det å være ung mor, mange fordommer?
Jeg elsker å være ung mor, føler jeg har mer energi til overs enn jeg kanskje hadde hatt om jeg var 30. Det er mye arbeid og ansvar, men det er også mye kos. Jeg angrer ikke på valget jeg tok, det er sikkert. Det er nok det mest fantastiske som noen gang har skjedd meg - og jeg unner alle kvinner å en gang få oppleve å gå gravid, å bli mamma.. For det er rett og slett fantastisk. Mange har nok sine meninger om unge mødre, men jeg ser ikke problemet så lenge man virkelig går inn for å være en god mor - noe jeg gjør 100%.

Jeg har lagt en god del av festlivet på hylla, men kan godt kose meg en helg i måneden. Jeg føler ikke at jeg har behov for mer igrunn, har gått lei. Det å være ung mor uten ferdig utdanning er det såklart mange som stiller seg kritiske til, men det er fullt mulig å enten gå skole eller ta hjemmeskole/kurs når man har barn også. Det blir mye jobbing - såklart. Men det må til, og de fleste klarer seg fint. De fleste unge mødre klarer seg økonimisk også, man får som regel støtte fra foreldre og fra staten. Og når barnet har blitt gammel nok til å gå i barnehage kan man jo også ta seg jobb - sånn som jeg har valgt å gjøre.

Det å være ung mor er for meg en fin ting. Jeg har god tid på meg til å få flere barn før jeg blir "for gammel", jeg kan kose meg med barnet (barna) mine mens jeg fortsatt er ung selv og har mer energi og tid til barnet mitt. Det er ingenting som tilsier at man ikke blir noe bedre mor om man er 17 eller 30. Jeg for min del synes igrunn det kanskje var like greit jeg fikk barn så tidlig, for meg føles det riktig, selv om det ikke var etter planen. Samtidig så skulle jeg så klart ønske jeg hadde fått ferdig utdannelsen først - men det ikke noe å gjøre med det nå. Jeg skal nok klare meg uansett :)

6 kommentarer:

Jeanita Helen sa...

Ble da mange fine spørsmål og svar her:) Selv om det bare var en som spurte spørsmål:/
Morsomt å lære litt nytt om deg:D

Meg sa...

Ja det var bra hun kom med mange spørsmål ihvertfall ;) Satser på neste spørrerunde blir litt mer aktiv, viss ikke så tror ikke jeg den har noe fremtid i bloggen min :P

Hyggelig å høre! :)

Caroline sa...

hei :D Takk for svar! :D
E elsker å lese bloggen din, for jeg synes unge mødre gjør ofte en bedre "jobb" enn de eldre. De fleste har jo mer energi og tar me ungen sin på mer enn det "gamle mødre" ville gjort. Jeg har selv en ung mor, og jeg ser bare positivt på det :D Å ha en mor som alltid forstår og som kan gi deg tips som er rett for "nåtiden " synes jeg er viktig :D
Du ser hvertfall ut som en supermamma for Daniel Edin :D !<3

Stå på :D!!

Meg sa...

Så utrolig hyggelig å høre! :D Ja, sant som du sier, jeg føler jeg kommer til å bli en mer "moderne" mor, siden jeg selv har vokst opp i disse tidene og vet ganske så mye om ungdommer nå til dags - siden jeg er en selv. Da kan jeg komme med råd og tips som ikke er så gammeldagse :) Jeg kommer nok uansett til å bli litt overbeskyttende, nettopp fordi jeg VET hva ungdommer gjør nå for tiden :P Hehe.. Men håper det ikke blir FOR mye.

Trude//vaskekost sa...

Jeg føler meg priveligert :) Mwah!
Takk for fine svar :)

Meg sa...

Hehe, det er bra :D Bare hyggelig du! ;)

Disse følger bloggen min